"MAŁE GRANTY"
Zgodnie z art. 19a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie podmioty pozarządowe mogą złożyć ofertę na realizację zadania publicznego w trybie uproszczonym. Oferty realizacji projektów w tym trybie składane są z inicjatywy organizacji, a nie w odpowiedzi na ogłoszony przez samorząd konkurs dotacyjny. Ponadto są jeszcze inne, istotne rozróżnienia między ofertami składanymi w trybie uproszczonym („małym grantem”) a ofertami składanymi w trybie konkursowym. Znacząca jest długość trwania zadania, która nie może przekroczyć 90 dni, a wysokość dotacji może wynieść maksymalnie 10.000 zł. Ponadto jedna organizacja nie może otrzymać więcej niż 20.000 zł na wszystkie zadania w trybie uproszczonym w danym roku kalendarzowym. Samorząd może przekazać w taki sposób najwyżej 20% całości środków przeznaczonych na współpracę finansową z NGO.
Zgodnie z art. 19a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie podmioty pozarządowe mogą złożyć ofertę na realizację zadania publicznego w trybie uproszczonym. Oferty realizacji projektów w tym trybie składane są z inicjatywy organizacji, a nie w odpowiedzi na ogłoszony przez samorząd konkurs dotacyjny. Ponadto są jeszcze inne, istotne rozróżnienia między ofertami składanymi w trybie uproszczonym („małym grantem”) a ofertami składanymi w trybie konkursowym. Znacząca jest długość trwania zadania, która nie może przekroczyć 90 dni, a wysokość dotacji może wynieść maksymalnie 10.000 zł. Ponadto jedna organizacja nie może otrzymać więcej niż 20.000 zł na wszystkie zadania w trybie uproszczonym w danym roku kalendarzowym. Samorząd może przekazać w taki sposób najwyżej 20% całości środków przeznaczonych na współpracę finansową z NGO.
W trybie uproszczonym ocena przebiega w miarę szybko. Organ administracji publicznej samodzielnie określa celowość realizacji zadania oraz rozpatruje uwagi, które każdy może zgłosić do oferty – ponieważ są one publicznie „wystawione”. W ciągu 7 dniu od wpłynięcia do urzędu oferty są zamieszczane również na 7 dni w Biuletynie Informacji Publicznej, co sprawia, że informacje te są ogólnie dostępne.
WAŻNE!
Organizacja ubiegająca się o dofinansowanie zadania w trybie uproszczonym musi złożyć ofertę na odpowiednim formularzu, którego wzór określa ROZPORZĄDZENIE PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU DO SPRAW POŻYTKU PUBLICZNEGO z dnia 24 października 2018 r. w sprawie uproszczonego wzoru oferty i uproszczonego wzoru sprawozdania z realizacji zadania publicznego
INICJATYWA LOKALNA
CZYM JEST INICJATYWA LOKALNA?
Zgodnie definicją zawartą w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2013 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zwanej dalej "ustawą", to forma współpracy jednostek samorządu terytorialnego z ich mieszkańcami, w celu wspólnego realizowania zadania publicznego na rzecz społeczności lokalnej.
KTO MOŻE Z NIEJ KORZYSTAĆ?
Inicjatywa skierowana jest do nieformalnych grup mieszkańców, w których drzemie chęć realizacji działań na rzecz najbliższego otoczenia. W ramach inicjatywy lokalnej mieszkańcy miasta bezpośrednio, bądź za pośrednictwem organizacji pozarządowych lub podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, mogą złożyć wniosek o realizację zadania publicznego do Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim.
Za mieszkańca (art. 19b ust. 1 ustawy) uważa się osobę, która mieszka na terenie Gminy Miasto Tomaszów Mazowiecki, a nie koniecznie jest zameldowana, co pozwala angażować się osobom znającym dane otoczenie, ze względu na interes społeczny.
Ustawodawca nie wskazał ilu mieszkańców musi włączyć się w inicjatywę lokalną. Użyte słowo "mieszkańcy" wskazuje na fakt, iż już dwie osoby mogą złożyć wniosek.
CZEGO MOŻE DOTYCZYĆ INICJATYWA LOKALNA?
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, obejmującej w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, kanalizacji i sieci wodociągowej, stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, a także budynków oraz obiektów małej architektury,
- działalności charytatywnej,
- podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego,
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
- promocji i organizacji wolontariatu,
- edukacji oświaty i wychowania,
- działalności w sferze kultury fizycznej i turystyki,
- ochrony przyrody, w tym zieleni miejskiej,
- porządku i bezpieczeństwa publicznego.
CO POWINIEN ZAWIERAĆ WNIOSEK?
Wniosek należy sporządzić tak, aby był zgodny z KPA i zawierał w szczególności:
- nazwę i opis inicjatywy,
- termin realizacji,
- informację o grupie inicjatywnej,
- miejsce wykonania zadania,
- wkład rzeczowy wnioskodawców,
- wkład pracy społecznej zadeklarowany przez wnioskodawców,
- zaawansowanie przygotowań do realizacji przedsięwzięcia będącego przedmiotem wniosku,
- określenie liczby osób, którym będzie służyła inicjatywa i uzasadnienie jej potrzeby,
- wstępną kalkulację przewidywanych kosztów, w tym wysokość dofinansowania z budżetu miasta,
- imiona, nazwiska i adresy osób inicjatorów wraz z podpisami oraz wskazaniem osoby reprezentującej daną grupę inicjatywną.
JAKIE SĄ KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW?
- zgodność inicjatywy z potrzebami lokalnymi,
- liczba osób zaangażowanych w realizację zadania,
- wysokość udziału finansowego wnioskodawcy w łącznych szacunkowych kosztach realizacji inicjatywy lokalnej,
- wkład pracy społecznej i rzeczowy zadeklarowany przez wnioskodawcę,
- stopień zaawansowania przygotowań do realizacji przedsięwzięcia,
- analiza wysokości środków z budżetu miasta potrzebnych do wykonania inicjatywy,
- koszty eksploatacji przedmiotu inicjatywy, ponoszone w przyszłości przez Gminę Miasto Tomaszów Mazowiecki.